A kommunikációs folyamat elemei:
- A marketingkommunikáció eszközrendszere
-
1. Eredetében kommunikációs
• Reklám - fő funkciója a termék megismertetése, tömeghatás kiváltására szolgál
• Vásárlásösztönzés (kuponok, versenyek, jutalmak)- rövid távon hat
• Személyes meggyőzés (irányulhat viszonteladókra és végső felhasználókra)
• Public Relations (leghitelesebb, a reklámot elutasítókat is eléri)2. Csak a kommunikációval érvényes
Termék – Minőség – Választék – Csomagolás - Forma (design) – Márka, védjegy - Garancia, vevőszolgálat – Ár - Értékesítési hálózat - Eladási kondíciók- A marketingkommunikáció eszközrendszere II.
• ABOVE THE LINE (ATL) - klasszikus, hagyományos reklám• BELOW THE LINE (BTL) - nem tartoznak az ATL által lefedett klasszikus médiahirdetések körébe: DM (Direct Mail) , PS (személyes eladás) SP (sales promotion-értékesítésösztönzés) POP (eladóhelyi reklámok), PR, szponzorálás, kiállítások-vásárok
Jellemzői: Jobb irányíthatóság, Költséghatékonyság, Interaktivitás- A promóciós stratégia tervezési folyamata
1. A célközönség meghatározása (kire irányuljon a kommunikáció)
Image elemzés
1. ismertségi skála
2. kedveltségi skála
3. ismertség-kedveltség elemzés
4. az image tartalma
5. a kívánt image meghatározása2. A kommunikációs célok (mission) meghatározása
1. Kívánatos cél
2. Válaszhierarchia modellek
3. Konkrét célok (mérhetően)3. Üzenet (message) megtervezése
1. tartalma (vonzó tényező- appeal, USP keresése)
2. szerkezete (bemutatás sorrendje, következtetés levonása, érvelés milyensége)
3. megformálása
4. forrása4. A kommunikációs csatornák (Media) kiválasztása
1. Személyes kommunikációs csatornák
• Képviselői kommunikációs csatorna: a vállalat eladói, területi képviselők, akik a célpiac vásárlóival veszik fel a kapcsolatot.
• Szakértői kommunikációs csatorna: szakértelemmel rendelkező független személyek, akik véleményükkel jelentősen befolyásolják a célcsoport tagjait.
• Társadalmi kommunikációs csatorna: szomszédok, barátok, ismerősök, akik a „mindennapok” során beszélgetnek a célpiac vevőivel. A csatornát másnéven „szájreklámnak” is nevezik, sok termék esetében ez a legbefolyásosabb csatorna.
2. Nem személyes kommunikációs csatornák
• Reklámeszközök: nyomtatott (újságok, magazinok, címre szóló levelek), sugárzott (rádió, televízió), elektronikus (magnókazetták, videokazetták), kihelyezett (utcai plakátok, óriásplakátok, cégtáblák)
• Hangulati elemek: létrehozzák ill. megerősítik a vevő vásárlási hajlandóságát, „csomagolt” környezetet jelentenek. Tipikus példa az élelmiszer-áruházak, plázák kellemes vásárlóhelyi környezete.
• Események: alkalmak, amelyeket tudatosan arra terveznek, hogy a célközönségnek különleges üzeneteket közvetítsenek. Ilyenek: a sajtókonferenciák, ünnepélyes megnyitók, vállalati rendezvények.5. Költségvetés (Money) megtervezése
Formái
1) lehetőségek módszere (maradványelv)
2) forgalomarányos módszer
3) előző évi ktg. + infláció
4) versenytársakhoz igazodó módszer
5) cél - feladat módszer6. Promóciós-mix kialakítása
Szempontok:
1. Termék-piac jellege (fogyasztási cikkek, termelő eszközök, pénzügyi szolgáltatások piacán eltérő a kommunikációs eszközök hatékonysága)
2. PUSH (toló) vagy PULL (húzó) stratégiaAmíg a toló stratégia a személyes értékesítést és a vásárlásösztönzést helyezi előtérbe, addig a húzó stratégia sok reklámot és fogyasztói ösztönzést alkalmaz, ezáltal pedig fogyasztói keresletet teremt.
3. Vásárlói készenlét állapota
A különböző marketing-kommunikációs eszközök (reklám és propaganda, személyes eladás, értékesítés ösztönzés) a tudatosítás – megértetés – meggyőzés – rendelés – újrarendelés folyamatában eltérő költséghatékonyságúak
4. Termék-életgörbe szakasza
A bevezetés szakaszában mindegyik eszköz használata fontos. A növekedési szakaszban a kommunikációs eszközök szerepe csökken, mert a keresletnek van saját hajtóereje a szájreklámon keresztül. Az érettség szakaszában mindegyik kommunikációs eszköz használati hatékonysága jó. A termék forgalmának hanyatlásakor az értékesítésösztönzés (árcsökkentés) továbbra is erős marad, a reklám és a propaganda csökken, az ügynökök csak kevés figyelmet szentelnek a terméknek.7. Eredmények mérése
A kommunikációs kampány után a kommunikátornak mérnie kell a terv hatását a célközönségre. Meg kell tudnia, hogy a kommunikáció hatására hány ember ismerte meg a terméket, azt mennyien vásárolták és a kipróbálók közül hányan voltak megelégedve a termékkel.8. A folyamat irányítása és koordinálása
Kommunikációs tervek kidolgozása (programterv, költségterv, időterv)
Kontaktuspontok a vállalat egységei között
SWOT analízis
Visszacsatolás