Ha az ember hozzánő a laptopjához egész nap, és munkájához szinte minden információt az interneten szerez be, akkor hajlamossá válik arra, hogy a hobbijához kapcsolódóan is egyre inkább online tájékozódjon. Az elmúlt évek egyik legnagyobb trendjének eredménye az a temérdek ‘tutorial’, ‘DIY’ (Do It Yourself) vagy ‘How to…’ videó, amelyek elárasztották a világhálót, és amelyekre ma már komplett iparágak épülnek. Egy meghatározott időpontban (webcast) vagy bármikor (on demand video) elérhető oktató anyagokról van szó. Ezeknek a tartalmaknak a többsége ingyenes, de természetesen fizetős változatokkal is találkozhatunk.
El akar játszani zongorán egy népszerű popslágert, de nincs kedve kottával bíbelődni? Semmi gond, variációk és feldolgozások sokaságából válogathat, hiszen felhasználók ezrei veszik a fáradtságot, hogy feltöltsék saját videójukat, amelyben részletesen megmutatnak és elmagyaráznak mindent. De vannak például fotós tanfilmek is. A creativelive.com-ot egy szabadidejében fényképészettel foglalkozó ismerősöm ajánlotta a figyelmembe. Az itt található, élő kurzusok résztvevőiként profiktól tanulhatunk meg ingyen portrét, kisbabát, vagy a mai napon például glamourt fotózni.
A legnagyobb számú és legelképesztőbb DIY rövidfilmek azt hiszem mégis a kozmetikai iparban lelhetők fel. Hajgöndörítés, esti smink vagy laza konty? A YouTube már ontja is a legkülönfélébb megoldásokat. Az amatőr (néha inkább csak annak tűnő), tinédzser vagy fiatal korú lányok által otthon leforgatott, tűkör előtti home-videókból minden kiderül. Mellékesen az is, hogy milyen terméket miként kell alkalmazni a kívánt hatás érdekében.
Kommunikációs szemmel talán nem is lennének annyira felkavaróak ezek az alig ötperces, szinte vágatlan „remekművek”, amíg az ember fel nem figyel a megtekintések számára. Döbbenetes, de sokmilliós látogatót vonzanak a legsikeresebb önjelölt „oktatók”. Ráadásul a biztos receptet látva a nézők konkrét termék-listával rohanhatnak a boltba.
De mire jó a feltöltőknek ez a hatalmas látogatószám? Milyen konkrét anyagi hasznuk származik belőle? Az üzleti modell kézenfekvő: Akiknek kellő számú követője és rajongótábora van, azok már megengedhetik maguknak azt a luxust, hogy ne önzetlenül osszák meg tudásukat a nagyérdeművel. Ők a vállalati szóvivők és márkaevangelisták egy következő generációját testesítik meg. Ez az újfajta kommunikációs eszköz pontosan amiatt válik egyre inkább népszerűvé, ami a hagyományos kozmetikai reklámokból és a kritikák ellenére még mindig agyonretusált hirdetésekből hiányzik: hitelességével, és a kézzelfogható ígérettel, miszerint az itt látottak sikerülhetnek bárkinek akár otthon is. Rajta! Próbálja ki Ön is!
Végezetül egy link a legabszurdabb smink-oktató videóhoz, amit valaha láttam, MichellePhan, Lancome szóvivő előadásában (letöltések száma: 27.604.705). Csak nőknek és erős idegzetű férfiaknak ajánlom